Verksamheten
Elevhälsans uppdrag
Vi på Bastasjö Friskola arbetar för en så god kunskapsutveckling som möjligt för våra elever genom att utgå från ett hälsofrämjande och salutogent perspektiv. Vi planerar elevhälsans verksamhet utifrån skolans identifierade framgångsfaktorer. Forskning1 påvisar att förtroendefulla relationer samt en verksamhet som utgår från elevernas behov främjar elevers välmående2. Därför strävar vi efter ett gemensamt förhållningssätt som grundar sig i skolans värdegrund.
Struktur, väl förberedd miljö, arbetsro, välplanerade lektioner, ett tydligt ledarskap hos pedagogen och stor omtanke om varje elev är viktigt för oss. Vi vill även verka för goda relationer med vårdnadshavare. Att skapa ett gott förtroende mellan skola och vårdnadshavare främjar elevens framgång i skolan. Hög skolnärvaro är både en framgångs- och skyddsfaktor för den enskilde eleven, där samarbete med vårdnadshavare är en förutsättning.
1 Elevhälsan-Framgångsfaktorer för ett förebyggande och hälsofrämjande arbete.
2 Hälsa för lärande-lärande för hälsa, Skolverket 2019.
Skolsköterskans främsta uppgift är att arbeta förebyggande och hälsofrämjande. I det ingår hälsosamtal och hälsokontroller, enklare sjukvårdsinsatser samt information/diskussion i elevgrupper. Detta innebär att ni vid olika sjukdomstillstånd, t ex långvarig feber, halsont, magont mm, ska vända er till vårdcentralen, då sådana tillstånd kan behöva utredas mer ingående. Om skolsköterskan finns på plats är hon självklart behjälplig för elever som skadar sig eller blir sjuka under skoldagen.
Eleverna erbjuds besök hos skolsköterskan enligt basprogram
Förskoleklass: Hälsosamtal tillsammans med elev och vårdnadshavare. Vi går igenom uppgifterna från BVC och hälsouppgiften som fylldes i inför skolstarten samt pratar kring trivsel i skolan och levnadsvanor. Innan eller i samband med besöket kontrolleras elevens syn, hörsel, längd och vikt.
År 2: Hälsobesök, kortare samtal kring levnadsvanor och skola. Kontroll av tillväxt.
År 4: Hälsosamtal mellan skolsköterska och elev. Hälsouppgift fylls i av vårdnadshavare. Eleven gör en hälsoenkät kring levnadsvanor, skola och fritid som ligger till grund för samtalet. Kontroll av tillväxt och rygg.
År 6: Hälsobesök; kortare samtal kring levnadsvanor och skola. Kontroll av tillväxt och rygg.
Vid behov kan ytterligare kontroller tillkomma och ni kan alltid kontakta skolsköterskan om det finns misstanke om att ert barn ser eller hör dåligt.
Vaccinationer
Elevhälsans medicinska insats följer det svenska vaccinationsprogrammet för barn som påbörjades på BVC:
År 2: Erbjudande om vaccination mot MPR – mässling, påssjuka och röda hund.
År 5: Erbjudande om vaccination mot HPV (humant papillomvirus). Vaccinationen innefattar två doser. Andra dosen ges 6-12 månader efter den första.
Skolläkaren
Vår skolläkare heter Sandra Åkesson. Hon har tidsbeställd mottagning 2 tillfällen/termin. Ta kontakt med skolsköterskan för tidsbokning till skolläkaren.
Tystnadsplikt
Skolsköterskan och skolläkaren arbetar under tystnadsplikt.
Samarbete
Skolsköterskan ingår i elevhälsoteamet tillsammans med skolans rektor och specialpedagog. Vid behov sker även samarbete med sjukvårdspersonal på vårdcentral, barnmottagningen, barnhabilitering och BUP.
Allergi eller andra sjukdomar
Har ditt barn allergi eller andra sjukdomar är det viktigt att skolans personal meddelas. Om ditt barn medicinerar och kan behöva akut medicin under skoltid ska en handlingsplan för egenvård i skolan fyllas i. Denna handlingsplan skall upprättas mellan vårdnadshavare och rektor och eventuellt annan personal som är nära eleven. Det är alltid vårdnadshavare som har ansvar för eventuella mediciner som barnet behöver under skoldagen. Det innebär att vårdnadshavare lämnar läkemedlet till skolan samt informerar personalen om läkemedlet. Vid behov av egenvårdsplan ta kontakt med rektor.
Specialkost: anpassade måltider
Vid födoämnesallergi eller behov av kostanpassningar ska en blankett fyllas i och lämnas till skolsköterskan. Beslut fattas av skolsköterskan. Blanketterna finns under InfoMentor – Information – Filer.
Specialpedagogens arbete sker till största del i klassrummet och hon är en naturlig del i elevernas skoldag. Att arbeta förebyggande, hälsofrämjande samt skapa tillgängliga lärmiljöer är specialpedagogens främsta uppgift.
Specialpedagogen arbetar med följande:
- Pedagogisk handledning
- Pedagogiska kartläggningar på individ-, grupp- och organisatorisk nivå
- Pedagogiska utredningar samt olika tester
- Förslag på åtgärder på individ-, grupp- och organisatorisk nivå
- Observationer på grupp/individnivå
- Klassrumsobservationer för att utveckla undervisningen
- Upprättande av åtgärdsprogram
- Talträning med enskilda elever
- Intensiv lästräning med BRAVKOD metod
- Läs-skriv utredning
- Föreläsning/utbildning för pedagogerna
- Pedagogisk handledning
- RePULSE
Det specialpedagogiska arbetet följer alltid Skolverkets rekommendationer samt har en stark förankring i den senaste forskningen. Specialpedagogen har även ett nära samarbete med specialpedagogen och speciallärare på Karlskrona Montessoriskola.
Skolcoachens roll
Skolcoachen arbetar med skolans sociala miljö, ger stöd och vägledning till elever, vårdnadshavare, lärare och övrig skolpersonal med syfte att alltid ha elevens mående i fokus. Detta sker genom samtal av olika karaktär. Till skolcoachen kan du vända dig om du behöver stöd, råd eller handledning i skolrelaterade frågor, t ex när barnet inte trivs i skolan, vid problem i kompisrelationer, ensamhet eller mobbning.
Samarbete sker vid behov med externa professioner.